Astro-szkicowanie cz. III - Obróbka cyfrowa
20 Sie 2008r. w
Astro-szkicowanie napisał/a
Mariusz Kuriański
W tej części mini-poradnika postaram się przedstawić podstawy obróbki astro-szkicu na komputerze
W tej części mini-poradnika postaram się przedstawić podstawy obróbki astro-szkicu na komputerze. Całość podzieliłem na punkty, z których, na dobrą sprawę, każdy nadaje się do jeszcze głębszego omówienia. No cóż, w rysowaniu, chyba podobnie jak w astro-fotografii, dobre opracowanie materiału (który rzecz jasna też musi być dobry) stanowi o efekcie końcowym.
W obróbce wykorzystuję program Paint Shop Pro i z niego pochodzą screenshoty, ale bardzo podobne funkcje ma właściwie każdy program do obróbki grafiki czy zdjęć, choć trochę bardziej zaawansowany niż windows'owski Paint.
"Digitalizacja", czyli jak wprowadzić szkic do komputera
Sposobem oczywistym jest skanowanie szkicu. Niestety, ponieważ nie korzystam ze skanera, muszę opowiedzieć o drugim sposobie, czyli zrobieniu fotografii aparatem cyfrowym. Najważniejsza sprawa to równomierne oświetlenie. Najlepiej robić zdjęcia w świetle dziennym przy pochmurnym niebie, choć przy pewnej dozie pomysłowości można też sobie poradzić w domu. Aparat najlepiej umieścić na statywie i korzystać z wężyka spustowego, lub samowyzwalacza. Oczywiście należy aparat i szkic ustawić tak, aby aparat "patrzył" na kartkę prostopadle. Pozostaje jeszcze ustawienie balansu bieli i innych parametrów fotografii, ale tu najlepiej eksperymentować samemu i wykonać kilka zdjęć wybierając to najlepsze.
Pozbyć się koloru
W pierwszym kroku pozbywamy się wszelkich kolorów i przebarwień, przerabiając obrazek na skalę szarości.
Jednak gwiazdy bywają kolorowe, lub mamy duży teleskop i/lub dobry wzrok, będziemy potrzebować kolorów w szkicu. W tym celu zwiększamy głębię kolorów
(Increase Color Depth), w przypadku mojego komputera jest to tylko 24 bity..
Z negatywu zrobić pozytyw
Następnie trzeba nasz negatyw przerobić na obraz pozytywowy, czyli paradoksalnie szukamy opcji
Negative image i gotowe (w PSPro w zakładce
Adjust -->
Negative image).
Wyciągamy z materiału ile się da
Szkic wygląda już prawie jak w teleskopie. Jednak "prawie robi dużą różnicę", dlatego musimy jeszcze poprawić tło, wyciągnąć ile się da detalu z mgławicy i rozjaśnić gwiazdy. W tym celu wędrujemy do zakładki "
Adjust -->
Brightness/Contrast" i tam mamy do dyspozycji odpowiednie narzędzia, takie jak: Curves (czyli krzywe), Histogram Adjustment (regulacja histogramu) oraz Levels (poziomy). Możemy skorzystać z każdego z tych narzędzi osobno lub z każdego po trochu. Nie będę tu omawiał konkretnych ustawień, tylko zachęcam do eksperymentowania we własnym zakresie. Trzeba pobawić się suwakami i zobaczyć co się dzieje. Na początek w zupełności wystarczą "Levels".
Dodam tylko, że w przypadku krzywych i levels'ów pracujemy na zakładce RGB, a w przypadku histogramu zaznaczmy opcję "Luminosity".
Kosmetyka i estetyka
Na dobrą sprawę w tym miejscu można by już zakończyć obróbkę szkicu. Jeśli ktoś jest przeciwny poprawianiu samej grafiki z pomocą komputera, może podarować sobie dalszą część poradnika. Osobiście uważam, że warto poprawić gwiazdy, bo daje to szkicowi pewną głębię i wygląda po prostu ładniej.
Na początek usuwamy wszelkie niedociągnięcia, zaokrąglamy przecinkowate gwiazdy, przenosimy źle umieszczone oraz usuwamy strzałki itp. Do tego posłuży nam Clone Brush lub "clone tool". Zasada używania jest prosta. Klikamy prawym klawiszem w obszarze, który będziemy kopiować i malujemy nim w miejscu, które chcemy poprawić. Na przykładzie pokazane jest wymazywanie zbędnej strzałki ze szkicu.
Kolejnym krokiem będzie kosmetyka gwiazd. Tutaj parę słów o warstwach, czyli o ułatwianiu sobie pracy. Kolejne elementy będziemy dodawali w nowych warstwach.
Dla niewtajemniczonych – warstwy można przyrównać do folii nakładanych na szkic, na których możemy (między innymi) dorysowywać nowe elementy, które z kolei można dowolnie modyfikować wybiórczo, bez wpływu na pozostałe warstwy.
Dodajemy nową warstwę rastrową, którą nazwałem "Gwiazdy". Zakładki: Layers --> New raster layer.
Na tej warstwie z gwiazd, które są raczej szare, zrobimy gwiazdy białe. W tym celu użyjemy narzędzia o wdzięcznej nazwie pędzel, czyli Paint Brush. Przykładowe ustawienia widać w górnej części ekranu. Najistotniejsze są parametry Hardness określający jak bardzo rozmyte są brzegi naszego pędzla oraz Opacity mówiący na ile nasz pędzel będzie nieprzejrzysty (im "opacity" niższe tym większa przeźroczystość).
Następnie wybierając okrągły kształt pędzla i dobierając jego wielkość w zależności od gwiazdy, klikamy raz lub więcej nad daną gwiazdą i gotowe.
Kolejnym elementem jaki dodamy będzie poświata wokół jasnych gwiazd. Oczywiście dodamy ją na kolejnej warstwie (New Raster Layer) za pomocą pędzla (Paint Brush) należy tylko zmodyfikować odpowiednio parametry Hardness i Opacity oraz wielkość pędzla.
Na kolejnej warstwie możemy dodać kolor na gwiazdach czy lekkie zabarwienie mgławicy.
Na koniec pozostaje dodanie oprawy. Wokół szkicu umieszczamy okrąg za pomocą narzędzia do rysowania kształtów wektorowych Preset Shape Tool. Wybieramy elipsę z dostępnych kształtów. Okrąg wychodzi jeśli przy rysowaniu przytrzymamy klawisz Shift. Za wczasu dobieramy grubość linii oraz kolor okręgu. Należy pamiętać, aby kolor tła wybrać jako Transparent bo inaczej zamiast okręgu wyjdzie nam wypełnione w środku koło.
To już praktycznie wszystko, ostateczne wykończenie i opisanie ramki zależy już od inwencji własnej.
Opracowanie: Mariusz Ares Kuriański
Twoje Imię
20.03.2023, 15:01